Din nationella vaccinationsjournal på webben

WebVaccin

Så här enkelt kommer du igång


Steg 1     Registrera mottagningen

Vi använder två versioner av RiksVaccin; en "skarp" version och en "övningsversion". I den senare kommer du få möjlighet att öva till dess att du och dina kollegor känner att ni är mogna för den "skarpa" versionen. Börja därför med att registrera mottagningen i "övningsversionen" (se nedan). Mer ska du inte göra just nu! Vi kommer istället ta kontakt med dig inom kort för att bestämma en tidpunkt då vi kan gå igenom programmet på distans.
Registrera dig för övningsversionen här!
Det är enkelt att registrera sig, men skulle du ändå behöver du lite extra hjälp - skriv ut start-up-instruktionen
Vill du dessutom prova att fylla i en digital hälsodeklaration  (som kunderna gör före sitt vaccinationsbesök) - gör det i övningsversionen!


Steg 2     Utbildning (ca 1 - 1,5 timme)

Det är ju betydligt lättare att lära sig ett program visuellt än att läsa sig till instruktioner. Vi kan naturligtvis ha genomgång på plats, men oftast fungerar det precis lika bra på distans. Oavsett vilken form du väljer, har du och dina kollegor hela tiden möjlighet att fråga om något är oklart. En genomgång av programmet tar cirka en till en och en halv timme. Den tiden räcker för de allra flesta.
För att utbilda på distans använder vi en väletablerad programvara; "TeamViewer". Det programmet laddar du enkelt ner på din dator. Hämta "TeamViewer" här! Nedladdningen startar i regel automatiskt, om inte så klickar du på den gröna knappen för den kostnadsfria versionen. Vid utbildningstillfället startar du TeamViewer och får sedan uppgifter av oss för att kunna ansluta till "live"-utbildningen.


Steg 3     Öva på egen hand

Efter genomgången kan du och kollegorna öva på egen hand i övningsversionen. Logga in till övningsversionen här!    
Lägg upp några patienter, resmål och vaccinationer. Ändra batchuppgifter, antal vaccin vid inköp och utgångsdatum för batch. Slå ut kvitto. Upptäck programmets alla genomtänkta funktioner. Öva till dess att ni känner er bekväma med journalföringen i övningsversionen.
Bocka gärna av de olika moment som vi listat i "start-up-instruktionen".
När du behärskar dessa är du färdig att gå vidare med den "skarpa" versionen. Kom ihåg! Du kan alltid nå oss för support per telefon: 070 - 511 10 10 eller via e-post: info@riksvaccin.se
Supporten har öppet alla helgfria dagar 09.00 - 18.00.


Steg 4     Nu kör vi "skarpt"

Nu är tidpunkten inne för att starta upp den "skarpa" versionen och påbörja journalföringen "på riktigt".
Vi gör om proceduren med registrering av mottagningen, men denna gång i den "skarpa" versionen av RiksVaccin-journalen. Det gör du genom att gå till riksvaccin.se/journal och klicka på länken "Här kan du registrera dig som användare av den ”skarpa” version (aktiv först efter godkännande av oss)".
När vi godkänt din mottagning (inom 24 timmar), är det dags att lägga in några grundläggande uppgifter; all personal som kommer journalföra, aktuella priser, batcher utgångsdatum för vaccin, lager och den text som ska gå ut till kunderna vid påminnelse av vaccinationer. Vi hjälper dig även med dessa moment.
Nu är du redo att börja journalföringen på riktigt.



Steg 5     Uppföljning och vidareutbildning

Efter någon eller några veckor följer vi upp hur det går för er, samtidigt som vi vill gå igenom några övriga funktioner; "FÖRETAG", "GRUPPVACCINATION" och "KAMPANJ"


Support:  alla helgfria dagar kl 09 - 18.

VaccinationsGuiden AB
Telefon: 070 - 511 10 10
Email: info@riksvaccin.se